Esztergom a Dunakanyar fővárosa logo
Beszámoló a 2022.02.10. napján megtartott rendes képviselő-testületi ülésről

Beszámoló a 2022.02.10. napján megtartott rendes képviselő-testületi ülésről

22. február 15. 11:37 kedd

2022. február 10-én tartotta meg munkaterv szerinti idei második rendes ülését Esztergom Város Önkormányzat képviselő-testülete. Hernádi Ádám polgármester az ülés elején köszöntötte a megjelenteket, megállapította, hogy az ülés törvényesen került összehívásra, azon megjelent 10 képviselő és a polgármester, az ülés határozatképes. Nem vett részt az ülésen Erős Gábor alpolgármester, valamint Cserép János, Heckel Zoltán és dr. Révfalvi Gergely képviselő.

 

A meghívóban szereplő napirendi pontok mellett a következő sürgősségi indítványokat vették fel a napirendre:

  1. Döntés az Esztergomi Kegyeleti Kft. és a Zöld-Út Esztergom Kft. közszolgáltatási szerződésének módosításáról, valamint a Zöld-Út Esztergom Kft. 2022. évi üzleti tervének elfogadásáról
  2. Döntés az Esztergom, belterület 30073 helyrajzi számú, valamint az Esztergom, külterület 01096 helyrajzi számú, természetben 2500 Esztergom, Ipari Parkban található ingatlanok cseréjével kapcsolatban
  3. Felügyelőbizottsági tagságról lemondás tudomásulvétele, felügyelőbizottsági tag választása (zárt ülés)

 

A Képviselő-testület az első napirendi pontban megtárgyalta és elfogadta az Önkormányzat 2022. évi költségvetését.

 

A 2022. év várhatóan hasonló lesz a tavalyi évhez. A pandémia szerencsére nem okozott a térségben olyan nagy gazdasági visszaesést, mint ahogy azt előre jelezték. Az idei évre a tavalyi évhez hasonló bevétellel számoltunk a működés terén. A működési kiadásokat növelik a szakági jogszabályok által emelkedő bérek költségei, az intézményi gyermekétkeztetés és az egyéb üzemeltetési-, szakmai anyagok áremelkedése és szolgáltatások árának emelkedése. Nagyobb hangsúlyt szeretnénk idén fektetni arra, hogy városunk élhetőbb, tisztább, rendezettebb legyen, így a városüzemeltetési feladatokra nagyobb összeget fordítunk. A működési kiadásokat a működési bevételekből és az előző évi maradványból fedezzük.

 

Idén tovább folytatódnak a már megkezdett pályázati forrásból támogatott fejlesztéseink és jelentős mértékben tervezünk önerőből is megvalósítani további beruházásokat, felújításokat.

A jelentős előző évi maradványnak köszönhetően idén a tartalékképzésre is nagyobb hangsúlyt fektettünk. Közép és hosszútávon is nagyon fontos a tartalékok képzése, egyrészt tárgyévben a nem várt kiadások fedezetéül, másrészt az elkövetkezendő évek beruházásainak forrásbiztosítása miatt, harmadrészt a likviditás biztosítása miatt is.

 

Amennyiben az év folyamán sikerül plusz forrásokat bevonni, úgy lehet a tartalékokat emelni vagy a forráshiány miatt nem tervezett feladatokat a költségvetés módosításával előirányozni.

Továbbra is fontos, hogy az önkormányzat a bevételeit beszedje és a kiadási előirányzatok a bevételek befolyásának függvényében teljesüljenek. Továbbra is nagy hangsúlyt kell fordítani az adóbehajtások hatékonyságára. A kivetett adók és a ténylegesen beszedett adók hányadosát növelni kell, az adóbehajtási, adófelderítési, szükség esetén adóellenőrzési tevékenység erősítésével.

 

A második napirendi pont keretében a Kormányhivatal állásfoglalása alapján, az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében módosították a Szervezeti és Működési Szabályzatban a rendkívüli képviselő-testületi ülés összehívásának szabályait.

 

A következő napirendi pontban a közterületek használatáról szóló önkormányzati rendeletet módosították. Az elmúlt évben az engedélyek kiadása kapcsán összegyűlt tapasztalatok alapján szükségessé vált a rendelet kiegészítése, amelyekkel pontosítani és a közterületet igénybe venni szándékozók számára egyértelműbbé lehet tenni az eljárást.

 

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény előírása szerint az önkormányzatoknak rendeletben kell szabályozniuk az államháztartáson kívüli forrás átvételére és átadására vonatkozó rendelkezéseiket. Ennek a kötelezettségének tett eleget a Képviselő-testület ebben a napirendi pontban. Az államháztartáson kívülre nyújtott támogatásról szóló döntés a képviselő-testület hatáskörében marad. Az igényelt támogatásra a rendeletben meghatározott természetes, jogi személyek, államháztartáson kívüli egyéb szervezetek jogosultak egyedi kérelem alapján, a költségvetésben megjelölt sor szabad forrásának erejéig. A támogatás benyújtásának, felhasználásának rendjét a rendelet részletesen szabályozza.   

 

A 2022. január 20. napján megtartott ülésen dr. Révfalvi Gergely képviselő rendeletmódosítási javaslatot nyújtott be. Javaslatában a képviselők, a bizottság elnöke és tagjai illetményének 30%-os emelését javasolta. Jelenleg ezek a tiszteletdíjak havonta összesen 3.935.000 Ft kiadást jelentenek az önkormányzat részére. Az emelés havi szinten további 1.180.500 Ft többletköltséget jelentene. A Képviselő-testület nem szavazta meg a rendelet módosítását.

 

A következő napirendi pontokban elfogadták az Esztergom Város Integrált Településfejlesztési Stratégiájának végrehajtásáról szóló beszámolót, a településrendezési eszközök 2021. évi hatályosulásáról szóló főépítészi tájékoztatót és a településképi arculati kézikönyv és a településképi rendelet 2021. évi hatályosulásáról szóló főépítészi tájékoztatót.

 

Az Önkormányzat elindította az Esztergom város településrendezési eszközeinek az EuroVelo 6 útvonal komplex fejlesztése megnevezésű, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás megvalósításával összefüggő módosítását, amelynek egyeztetése a vonatkozó Kormányrendelet szerinti tárgyalásos eljárás keretében történik. A veszélyhelyzet alatt a partnerségi véleményezési eljárás elektronikus úton folyt. A véleményezési anyaggal kapcsolatosan nem érkezett be egyetlen észrevétel sem, így a Testület a partnerségi véleményezési eljárást lezárta.

 

A következő napirendi pontban szintén az EuroVelo 6 útvonal komplex fejlesztése tárgyú beruházással kapcsolatban az Önkormányzat a vonatkozó Kormányrendeletnek megfelelően kikérte a környezet védelméért felelős közigazgatási szervek véleményét a környezeti vizsgálat lefolytatásának szükségességéről, illetve a környezeti értékelés tervezett tematikájáról. A beérkezett vélemények ismeretében a Képviselő-testület nem tartotta szükségesnek a környezeti vizsgálatot.

 

Az Önkormányzat elindította az Esztergom város településrendezési eszközeinek a Simor János utcában tervezett gyorsétterem telepítésével összefüggő módosítását. Az Önkormányzat a vonatkozó Kormányrendeletnek megfelelően kikérte a környezet védelméért felelős közigazgatási szervek véleményét a környezeti vizsgálat lefolytatásának szükségességéről, illetve a környezeti értékelés tervezett tematikájáról. A beérkezett vélemények és az indokokat tisztázó megbeszélésen elhangzottak ismeretében a Képviselő-testület nem tartotta szükségesnek a környezeti vizsgálatot.

 

Ezután elfogadták a Regionális Szociális Intézményfenntartó Központ (Tabita Alapszolgáltatási Központ) 2021. évi tevékenységéről készített szakmai és pénzügyi beszámolóját.

 

A következő két napirendi pontban a Képviselő-testület az Esztergomi Aranyhegyi Óvoda és az Esztergomi Bánomi Óvoda intézményvezetői álláshelyére írt ki pályázatot a 2022. augusztus 1. napjától 2027. július 31. napjáig tartó határozott időre, és létrehozta az intézményvezetői pályázatok véleményezésére, a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti véleményező bizottságokat.

 

Ezután elfogadták a Bogáncs Kutya- és Kisállatotthon Alapítvány 2021. évi szakmai beszámolóját és pénzügyi elszámolását.

 

Esztergom Város Önkormányzata 2012. évben csatlakozott az országosan elindított közfoglalkoztatási programhoz. Az Önkormányzat tovább kívánja segíteni ezen hátrányos helyzetű emberek foglalkoztatását. A Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal támogatásával (70% erejéig bér és járulék) az Önkormányzat lehetőséget kap 20 fő foglalkoztatására 2022. március 1. napjától 2023. február 28. napjáig a fennmaradó 30%-os (bér és járulék) rész megfizetésével 8.136.000 Ft összegben. Ezen kívül az Önkormányzat saját forrásból havi bruttó 35.000 Ft/fő/hó összeggel kiegészíti a 20 közfoglalkoztatási jogviszonnyal rendelkező munkavállaló bérét, amely összesen 9.492.000 Ft-ot jelent.

 

Esztergom Város Önkormányzatának tulajdonában van a Komáromi Gyógyfürdő területén található 59. és 60. számú faház, amelyekben a hivatal munkatársai a 60. számú, továbbá a kórház dolgozói az 59. számú faházban minden évben május-júniustól szeptemberig üdülhetnek. Ennek a lehetőségnek a folytatását biztosító szerződések megkötéséről döntöttek ebben a napirendi pontban a Képviselők.

 

A Sándor major rehabilitációja I. és II. ütem, valamint az ehhez kapcsolódó Társadalmi együttműködést erősítő programok Esztergomban I. és II. ütem című projektben a Sándor major teljes rehabilitációja történik meg. Az infrastrukturális beruházás a pályázati kiírás szerint csak 100%-os önkormányzati tulajdonon valósulhat meg. A Kormány az egyes állami vagyontárgyak ingyenes tulajdonba adásáról szóló Kormányhatározatban döntött az Esztergom belterület, 643 hrsz-ú, 648 hrsz-ú, valamint a 638/9/A/4 hrsz-ú állami vagyonba tartozó ingatlanok 1/1 tulajdoni hányadának Esztergom Város Önkormányzata részére történő ingyenes tulajdonba adásáról. A Képviselő-testület az ingyenes tulajdonba adásról szóló szerződést megkötéséről döntött.

 

Az Önkormányzat versenytárgyalást hirdetett a Géza fejedelem utcában található három, kivett beépítetlen terület megnevezésű ingatlan értékesítésére. A 21156/2 helyrajzi számú ingatlanra kiírt versenytárgyalás eredményes lett. Az ingatlant az Önkormányzat 24.000.000 forint vételáron értékesíti. A 21156/1 hrsz-ú ingatlanra érkezett ajánlat érvénytelen volt, a 21156/3 hrsz-ú ingatlanra nem érkezett ajánlat, ezért ez a két versenytárgyalás eredménytelen lett.

 

Esztergom közigazgatási területén belül a nem közművel összegyűjtott háztartási szennyvíz begyűjtését és elszállítását 2020. június 8. napjától a Schwéger Szolgáltató Betéti Társaság végezte közszolgáltatási szerződés alapján, amely rögzítette a közszolgáltatási tevékenységére vonatkozó szabályokat, feltételeket. A szerződés a beérkezett lakossági panaszok miatt felülvizsgálatra került. A közszolgáltató a közszolgáltatást a jövőben nem tudja gazdaságosan ellátni, így szükségessé vált a közszolgáltatási szerződés megszüntetése. A jelenlegi szerződés a kiírandó pályázat nyertesével, az új közszolgáltatóval történő szerződéskötéskor kerül megszüntetésre, hogy a szolgáltatás folyamatossága a lakosság részére biztosítva legyen. A Képviselő-testület jóváhagyta a jelenlegi közszolgáltatási szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetését, és új pályázat kiírásáról döntött.

 

A köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló törvény értelmében „A köztulajdonban álló gazdasági társaság legfőbb szerve e törvény és más jogszabályok keretei között köteles szabályzatot alkotni a vezető tisztségviselők, felügyelőbizottsági tagok, valamint az Mt. 208. §-ának hatálya alá eső munkavállalók javadalmazása, valamint a jogviszony megszűnése esetére biztosított juttatások módjának, mértékének elveiről, annak rendszeréről.” A szabályzat célja, hogy biztosítsa a közpénzek és a köztulajdon törvényes és ésszerű módon történő felhasználásának nyilvánosságát. Szabályrendszere lehetővé teszi és segíti a költségvetési források hatékony felhasználását és ellenőrzését abban az esetben is, ha az önkormányzat közfeladatait az általa alapított gazdasági társaságok útján látja el. Most a Képviselő-testület elfogadta a Gran Spa & Sport Kft., az Esztergomi Turisztikai Nonprofit Kft. és A Művelődés Háza Esztergom Nonprofit Kft. javadalmazási szabályzatát.

 

Ezután a Polgármester 2022. évi szabadság ütemtervét hagyták jóvá, majd a Polgármester 2022. évre vonatkozó cafetéria-keret összegét a hatályos adózási szabályok szerint nettó 400.000 forintban állapították meg.

 

Az előző évi tapasztalatok alapján szükségessé vált az Esztergomi Kegyeleti Kft. és a Zöld-Út Esztergom Kft. közszolgáltatási szerződésének módosítása. Kikerült a Kegyeleti Kft. feladatai közül a zöldfelületek karbantartása és a temetők területén összegyűjtött hulladék elszállítása. Ez utóbbi feladatot ezután a Vertikál Nonprofit Kft. végzi hulladékszállítási szolgáltatási szerződés keretében. A zöldfelületek karbantartását pedig a Zöld-Út Kft. látja el közszolgáltatási szerződés alapján. E napirend keretében elfogadták a Zöld-Út Kft. 2022. évi üzleti tervét is.

 

Az Önkormányzat korábban döntött egy ingatlancsere lehetőségéről. Az időközben bekövetkezett fekvéshatár változás miatt, változott a két ingatlan helyrajzi száma is, ezért indokolttá vált az ingatlanok cseréjére vonatkozó szerződés aktualizálása. Az Önkormányzat, a kizárólagos tulajdonában álló Esztergom külterület, 01096 hrsz-ú, legelő művelési ágú, 3 ha 6903 m² nagyságú ingatlanért cserébe a Magyar Állam kizárólagos tulajdonában álló Esztergom belterület, 30073 hrsz-ú, nádas művelési ágú, 3 ha 7124 m² nagyságú ingatlan tulajdonjogát kívánja megszerezni.

 

Ezután zárt ülésen tárgyalták a következő tárgyú napirendi pontokat.

  • Az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság tagjainak és póttagjainak megválasztása
  • A szavazatszámláló bizottságok tagjainak megválasztása
  • Döntés az Esztergomi Belvárosi Óvoda intézményvezetőjének felmentéséről
  • Döntés az Esztergomi Honvéd Utcai Óvoda intézményvezetőjének felmentéséről
  • Beszámoló az aktuális peres és peren kívüli jogvitás ügyekről, valamint szükség szerint a perbeli álláspontok kialakítása
  • Felügyelőbizottsági tagságról lemondás tudomásulvétele, felügyelőbizottsági tag választása
Városi sziluett
Széchenyi Terv Plusz Interreg Kisfaludy Széchenyi2020