23. június 14. 09:48 szerda
Az internet megkerülhetetlen és szerves részévé vált mindennapjainknak. Legyen szó vásárlásról, bankolásról, kapcsolattartásról vagy éppen hasznos információk felkutatásáról – az élet minden területén kiszolgál minket. Bárhol, bármikor – az okostelefonok tömeges elterjedésével már nem vagyunk otthonunkhoz kötve, az utcán sétálva, várakozás közben is szörfölhetünk. Egy szó mint száz: kitárult előttünk a világ. Ennek azonban – minden hasznossága és előnye mellett – megvannak a maga árnyoldalai is.
Egyre több helyen és egyre kreatívabb módokon ütik fel fejüket az internetes csalások. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az Esztergomi Rendőrkapitányság 2022. évi beszámolója, melyben külön felhívják a figyelmet a virtuális csalásokra. Az online térben elkövetett csalások nyomozáseredményességi mutatója például 2022-ben az előző évi 0%-ról 82,3%-ra nőtt. Beszédes számok ezek! Ha nem vigyázunk, mi magunk is könnyen áldozatokká válhatunk. Hogyan ismerhetjük fel, hogy át akarnak minket verni? Hogyan védhetjük meg magunkat ellenük? És mit tudunk tenni, ha már megvan a baj? Rövid összefoglalónkban megpróbáljuk megválaszolni ezeket a kérdéseket, valamint bemutatni a leggyakoribb online csalások módszereit.
Ha tematizálni próbáljuk az átveréseket – melyeknek se szeri se száma –, akkor alapvetően két nagy csoportra osztva érdemes őket vizsgálni: az egyik fő csoport az érzelmi alapú becsapás, míg a másik a hivatalos(nak tűnő) lopási kísérlet.
Az érzelmi alapú kategória legismertebb és legősibb változata az úgynevezett „Nigériai-csalás”, melyben egy rendszerint külföldön élő vagy ott rekedt ember először a bizalmunkba férkőzik (nem ritkán szerelmi kapcsolatot próbál kiépíteni), majd ezt követően konkrét összegben anyagi segítséget kér tőlünk (például hazautazáshoz, hogy végre találkozhassunk, stb.), melyet természetesen busásan megjutalmaz majd. Közösségi médiában és társkereső platformokon lehet ezzel a típussal találkozni a leggyakrabban, de e-mailben is kereshet minket (újabban ennek eklatáns példája a gazdag özvegy, aki haldoklik, és nekünk szeretné adni vagyonát – melyhez elengedhetetlen a banki adataink megadása).
Számos válfaja, trükkös alternatívája van ennek a típusú csalásnak, egy azonban közös: az elkövető minden esetben az érzelmeinkre apellálva próbálja meg ellopni az adatainkat vagy pénzt kicsikarni belőlünk.
A másik kategória a hivatalos megkeresés, mely érkezhet e-mailben, sms vagy hamis telefonhívás formájában. Ilyenkor minden esetben hivatalos szerv küldi a hamis megkeresést (legtöbbször banknak adják ki magunkat) és próbálják megszerezni az adatainkat (nem ritkán erőszakosan, fenyegetőzve követeli tőlünk a bank, hogy kattintsunk az általuk küldött linkre). Ez talán a legveszélyesebb típus, hiszen remekül tudják (akár logókkal, akár a stilisztikailag pontos nyelvezeten megírt/elmondott szöveggel) imitálni a valódi hivatalos megkereséseket.
Hogyan előzhetjük meg a bajt?
Ha úgy látja, minden óvintézkedése ellenére becsapták, megkárosították, tegyen feljelentést a lakhely szerinti illetékes rendőrkapitányságon, de bejelentést tehet személyesen is bármely rendőri szervnél vagy telefonon, a 112-es segélyhívószámon. További hasznos, informatív részletekért látogasson el a https://kiberpajzs.hu/ weboldalra.